Prší a prší. Je počasí, že by mě a Soso ven nevyhnal. A tak je potřeba vymyslet aktivity na doma.
Což není jen tak, neboť Soso se doma nudí. Nedivím se jí - tři hlavní dětská stanoviště zná jak své boty. Pod hrazdou, v křesílku, na hrací dece - strávila půl roku a leze ji to krkem - mručí jen to vidí :-)
Chtělo to něco nového. Kdo mě zná, ví, že jsem (zatím spíše teoretickým - neb můj první adept na rozvoj se teprve rozkoukává :-)) příznivcem rozvoje dětí dle učení Marie Montessori - více zde.
(Pokud chcete vědět více, doporučuji vám absolvovat kurz pro rodiče nebo načíst literaturu. Kolem tohoto přístupu k dětem koluje řada mýtu a polopravd a protože jsem byla zvědavá, o co v něm jde doopravdy, ještě před porodem jsem absolvovala třídenní kurz v Montessori vzdělávacím rodinném centru pod vedení spoluzakladatelky centra a odbornice na slovo vzaté - paní Hany Mokré. Po prvotním překvapení (šoku) - kdy mě ohromil (vyděsil) řád, pořádek a soustředění, které děti provází všude - a je pro ně přirozený - a kdy jsem psala Muži SMS, že Montessori je vojna pro malé děti, jsem kouzlu a logice tohoto přístupu podlehla taky a řekla si, že až budu mít dítě, rozhodně některé tipy využiji.)
Pokud si o montessori přístupu budete chtít něco počíst, doporučuji vám podívat se i na tyto knihy:
Dnes jsem proto pátrala po montessori aktivitách pro půlročáky.
Když si Sosa dávala svého dopoledního dvaciáše (období "spímjenvjedoucímkočárku" je nejspíš na chvíli za námi a tak spinkala v ložnici), přichystala jsem jí první "discovery basket" - objevitelský koš.
Co to vlastně je? Je to košík (miska/krabice - prostě nádoba, jejíž obsah budete měnit) do které umístíte několik předmětů, které dítě nezná - ideálně ne hračky, ale běžné předměty - které může zkoumat. Dobrodružství může začít!
Je dobré držet se několika zásad:
- Zásada 1: Vše co potřebujete už máte doma - není potřeba nic kupovat :-)
- Zásada 2: Nachystejte nádobu do které budete předměty umísťovat - může to být košíček, miska, krabice od bot, krabice od Mixitu, hrnec... Pokud má víko - bude objevování pro dítko zábavnější.
- Zásada 3: Zamyslete se nad složením košíčku - volte různé materiály, barvy, předměty s různou funkčností.
- Zásada 4: BEZPEČNOST je na prvním místě - počítejte s tím, že děti zkoumají předměty ústy. Vybírejte tedy takové předměty, které neobsahují malé části a dítě je nemůže spolknout. U dřevěných předmětů pozor na třísky. Pozor na křehké materiály, ostré hrany, nestále nebo toxické barvy na některých předmětech. Řadu předmětů můžete použít pouze pod dohledem.
- Zásada 5: Počet předmětů - v literatuře se uvádí 5 - 15 předmětů současně. Horní hranice mi přijde dost vysoká, držím se té spodní - pro lepší udržení pozornosti. Doporučuje se obsah obměňovat cca po dvou týdnech - no já jsem si řekla, že přichystám Sofince ve dnech kdy zůstáváme doma vždy nějaké nové překvapení :-)
- Zásada 6: Věk - tato aktivita se obecně doporučuje u dětí, které samostatně sedí do cca 18 měsíců - Soso je půlročák a nesedí - nijak to nevadilo.
- Zásada 7: Nezasahujte - nechejte dítě nejprve zkoumat samostatně. Pokud na nějaké věci nedosáhne - podejte mu je, můžete také ukázat dítku funkčnost některých předmětů (pokud na ni nepřijde samo)
Jak můžou koše také vypadat a co do nich umístit (inspiraci naleznete kolem sebe - nebo na Google -pictures - viz níže:-)):
A jak to dopadlo u nás? Nad očekávání dobře - košík a jeho obsah Soso zaujal natolik, že s ním trávila většinu dne - nejvíc ji bavilo, když jsem jí všechny věci naskládala dovnitř a ona je mohla vyhazovat :-)
Sofi objevování tak překvapilo, až se z toho rozškytala :-)
Jaké předměty zaujaly vaše děti? Podělte se o další tipy.... pršet má ještě několik dnů :-)
Jaké předměty zaujaly vaše děti? Podělte se o další tipy.... pršet má ještě několik dnů :-)
Tohle taky děláme! :)Dám jí to do plastového košíku, věci má prozkoumané během chvilky a pak to jen vysypává a já naskládávám dovnitř :) A furt dokola :)
OdpovědětVymazat