sobota 16. ledna 2016

Olivový chleba... zmrazený a rozpékaný? Ne! Čerstvý a domácí...

Oblíbila jsem si poslední dobou olivový chleba, který jsem kupovala v nedalekém obchodu. Křupavý, čerstvý, mňam... Když jsem pro něj šla naposledy - byly u něj nově zvětšené cedulky se složením a novou informací - zmrazený polotovar. To jako vážně? Už zase? To si nemůžu koupit nic, co by neleželo "bůhvíjakdlouho" v mrazáku a teď se to tváří jako čerstvé? Navím jak vám, ale tohle mi už dost vadí. 
V nejbližším okolí koupím jediný chleba, který je opravdu čerstvě upečen - není rozmrazený a není v něm kopa nesmyslů - a tím je Bílovický chleba (pokud jste Brňáci, hledejte i v síti supermarketů) - je výborný. Ale... není olivový.
A tak jsem se rozhodla si olivový upéct sama. Jelikož minulý rok jsem poprvé, pod tíhou kváskové mapy:-), zkoušela péct kváskové chleby, které sice vypadaly úchvatně, ale byly tak tvrdé (čertvíproč?), že nešly ukrojit (ani useknout, ani upilovat:-))) tak jsem se rozhodla jít po chuťové vlně  bez kvásku (ale s klasickým sušeným droždím) - inspirovala jsem se receptem z mé oblíbené stránky apetitonline.cz. Výsledek byl výborný a chuťově ještě lepší, než ten kupovaný. Pokud vás něco takového láká a máte chuť se pustit do pečení, směle do toho. Připomíná mi chleby, které jsme si kupovali u moře. Výborný je klidně jenom tak nebo s máslem...


Ingredience:

- 650 g hladké chlebové mouky
- 7 g sušeného droždí
- 2 lžičky soli
-3 lžíce olivového oleje
- 250 ml vlažné vody
- 150 g oliv - zelených + černých

Postup:

1. Mouku vsypte do velké mísy a vmíchejte do ní droždí, sůl a olivový olej. Vlijte většinu vody a směs propracujte na pevné, lepivé těsto. Pak vpracujte zbylou vodu; těsto má být vlhké na dotyk.

2. Na lehce pomoučněném válu těsto deset minut hněťte, až bude lesklé a pružné. Pak do něj stejnoměrně vpracujte nasekané olivy. Vše přesuňte do čisté mísy vytřené olejem. Zakryjte čistou utěrkou a nechte v teple (doporučuji dát k radiatoru) 
 nakynout na dvojnásobek – asi hodinu a čtvrt až hodinu a půl.

3. Předehřejte troubu na 200, horkovzdušnou na 180 °C. Těsto vyklopte na pracovní plochu, vybouchejte z něj vzduch a dvě třiminuty hněťte. Vyválejte z něj šišku dlouhou asi 60 cm, přeložte ji napůl a jednou zakruťte. Konce přimáčkněte k sobě. Položte na naolejovaný pečicí plech, přikryjte a nechte další půlhodinu kynout.

4. Před pečením potřete bochník trochou teplé vody. Pečte asi půl hodiny dozlatova; upečený chléb zní při poklepu na spodek dutě. Nechte vychladnout. Pusťte se do jídla :-)


Zdroj: apetitonline.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat