sobota 2. ledna 2016

Sázím, sklízím, na každou půdu útočím - první letošní sklizeň v misce

Stalo se vám při vybírání vánočních dárků to, že jste našli spoustu věcí, které by se líbily spíše vám? Mě ano - proto když jsem viděla tuto klíčící misku, probudily se ve mě zřejmě zemědělské sklony předků a musela jsem ji mít. A tak jsem pro klíčení nadchnula i moji sestru a misky jsme si nadělily navzájem - i když každá trošku jinou.




O co vlastně jde? "Moje" BIO miska, bližší informace zde, je třípatrová miska určená ke klíčení semínek. Je dle výrobce vyrobena z acrylskla - narovinu, nevím co je na ní bio :) - jde o plast, ale kvalitní a pevný. Použití je velmi jednoduché. Můžete současně klíčit až ve třech patrech současně - nebo využívat jen některá z nich a zbývající oddělit. Každá miska má větrací otvory a "průtokové kanálky". Semínka se nejprve máčí několik hodin (max. 10 hodin, dle doporučení ke konkrétní luštěnině) ve vodě a poté se dají do misky. Do ní každé ráno a večer nalejete cca půl litru vody a poté, co pomalu proteče všemi patry a zůstane dole v záchytné misce, se vylévá. Uzavřený prostor pak funguje jako malý pařáček - foliáček a vytváří ideální vlhké podmínky pro růst semínek. Miska se nechává na světle, v polostínu nebo ve tmě - a to dle pěstované plodiny - info najdete zpravidla na sáčku. Klíčení trvá cca 3 a více dnů. Klíčit můžete nejenom luštěniny (fazolky, čočku, sóju), ale i další plodiny (rukolu, řeřichu, ředkvičky, ječmen....) - důležité je, abyste si byli jistí, že semínka nebyla ošetřena postřikem a můžete je tedy jíst. Hlavně teď v zimě je to skvělý zdroj vitaminů a výživných látek.
Tuto středu jsem hned zkusmo osadila dvě patra směsí, kterou jsem také dostala - a která byla nakoupena v tomto internetovém obchodu, který moc doporučuji (nakoupíte zde za rozumné ceny semena bylin, nakličovací semínka, atp.). S radostí jsem po dvou dnech sledovala, že se v misce něco děje. Pak to něco začalo vypadat jako plíseň, což mě pěkně naštvalo a vyhrožovala jsem, že se na to můžu vykašlat a že úplně stejně by mi posloužila vlhká vata na misce - ne-li lépe. Pak jsem zjistila, že plíseň není plíseň, ale "chlupaté nožičky" u výhonků ředkviček a miska mě zase začala bavit. Dnes už pomalu uždibuji jednotlivá semínka:
Dají se jíst jenom tak, nasypat si je na chleba s Lučinou, přidat je do salátů nebo je zalít olivovým olejem a jíst.
Pokud nejste příznivci plastových výrobků, ale rádi byste klíčící misku měli, můžu vám dát tip na jednu moc hezkou - kterou jsem na oplatků naježila sestře.
Je to krásná ruční práce - kameninová dvoupatrová miska, kterou vyrábí keramická dílna z Polabí a jejichž výrobky můžete najít a objednat na Fleru - zde.
Klíčení zdar!



Nakličovací miska dvojpatrová
Zdroj: www.fler.cz (uživatel kosíhnízdo-keramika)

Žádné komentáře:

Okomentovat