úterý 24. listopadu 2015

Podzimní vegetariánský trojboj - začínáme s houbovým rizotem


Už delší dobu jsme si s Mužem říkali, že se nehorázně přecpáváme masem. Kde jsou ty doby, kdy se maso jedlo jedenkrát - dvakrát týdně? Dnes máme maso často i několikrát denně. Nedělám si iluze o tom, že by to bylo zdravé. Občas mám pocit, že bez masa by jídlo bylo „jaksi neúplné“ nebo by mě nezasytilo. Přitom vím, že to není pravda. Když jsem chodila do práce, velkou část obědových pauz jsme trávili v restauraci zaměřené na vegetariánskou stravu. Vždy jsem si pochutnala, jídlo mě zasytilo a na rozdíl od masových dnů mě nikdy netížilo v břiše. Spíše je to neznalost vhodných úprav zeleniny a moje lenost učit se nové recepty, které na první pohled vypadají složitě (na rozdíl od masitých pokrmů, kdy si většinou vystačím s „nakrájej a hoď na pánvičku“). Pamatuji si, že když mi bylo šestnáct, ze dne na den jsem maso přestala jíst úplně, což mi vydrželo více než rok. V té době jsem si vařila – převážně sladké a rýžové pokrmy. Většinu už jsem ale zapomněla a tak mi podzim s houbami, dýněmi a kořenovou zeleninou, připadá jako prima období na to, pár se jich nově naučit.
 
Pro mateřskou jsem si dala předsevzetí, že budu zkoušet nové recepty, na které v pracovním procesu nebyl úplně prostor a které mě lákaly. Zjistila jsem, že inspirace je všude kolem a proto když jsem při nákupu čapla nové číslo Albert časopisu (Který vám mohu doporučit. Je k dispozici zdarma každý měsíc v prodejnách Albert, je plný krásných fotek a receptů, které vznikají pod taktovkou šéfredaktorky Dity P.),  neprohlédla jsem ho a nezaložila do skříně jako obvykle (ano, mám docela solidní sbírku, o níž jsem si myslela, že podle ní budu někdy vařitJ), ale vybrala jsem si tři ryze vegetariánské recepty, nakoupila suroviny a pustila se do nich.
 
Musím říct, že všechny byly poměrně jednoduché na přípravu a zvládne je i začátečník. Pokrmy byly výborné, ještě teď se mi při fotkách sbíhají sliny :) a určitě se do nich opět pustím. Abyste mohli také ochutnat, dávám níže k dispozici všechny tři recepty s komentářem a ukázku, jak se nám povedly.
 
 

Houbové rizoto

Houby zbožňuji. Kombinace sušených hub s čerstvými žampiony je výborný nápad. Svatomartinské víno jsme nejenom pili, ale využili i při vaření.

4 porce, čas: 45 minut

 

Nachystáme si:

25 g sušených hub (použila jsem mix od rodičů - převážně hříbky), 1 ks bujonu, olivový olej, 1 cibule - najemno nasekaná, 2 stroužky česneku - najemno nasekaný, 250 g žampionů - nakrájíme na plátky, 300 g kulatozrnné rýže, 175 ml bílého vína (dobře posloužilo svatomartinské, přestože bylo hodně sladké :-)), 25 g másla, 50 g strouhaného parmazánu, hrst nasekané petrželky, sůl, pepř

Postup:

Sušené houby dejte ho misky, zalijte litrem vroucí vody a nechte aspoň 20 minut namočené. Pak je slijte, ale výluh nevylévejte a rozdrobte do něj kostku bujonu. Čerstvé houby pokrájejte.
V hluboké pánvi nebo v kastrolu rozehřejte olej. Přidejte cibuli a česnek a na mírném ohni 5 minut opékejte. Vmíchejte čerstvé i slité sušené houby, osolte a opepřete a restujte je dalších asi 8 minut. Potom vsypte rýži, minutu vmíchejte, vlijte víno a nechte ho téměř vyvařit. Stáhněte plamen, přilijte asi třetinu výluhu z hub a míchejte. Jakmile se všechna tekutina odpaří, přilijte další a pokračujte takto 15–20 minut, až bude rýže krémová a uvařená al dente.
Pánev stáhněte z ohně, do rizota vmíchejte máslo, posypte polovinou sýra a petrželkou a ještě na minutku přiklopte. Potom podávejte se zbývajícím parmazánem.
 



Zdroj receptů: Magazín Albert 11/2015

Žádné komentáře:

Okomentovat